Kan man driva bolag på syskonkärlek?

Skrivet av Louise Poltoft
12 april 2019

Kan man driva bolag på syskonkärlek?

Är det möjligt att bygga bolag på syskonkärlek? Svaret är JA! förutsatt att syskonen står på en gemensam värdegrund som främjar en positiv drivkraft åt samma håll.

Vi vill inspirera er några veckor framöver genom att presentera den värdegrund Clarify bygger på. Förutom att de är våra verktyg i vardagen och alla de beslut vi fattar, är de också en hyllning till allt vi upplevt genom åren, allt vi vill uppleva i framtiden och till den glädje vi önskar att alla vi på Clarify känner när vi går till arbetet, just idag.

Vi, systrarna Poltoft, har jobbat på vår relation och vårt systerskap genom hela vår barndom och så även idag. Vi har lekt, skrattat, busat, bråkat, gråtit och utmanat varandra på alla tänkbara sätt. Genom det har vi byggt en gemensam värdegrund som ständigt bidrar till att vår relation utvecklas positivt, såväl som i motgångar liksom i konflikter. En sådan värdegrund, som byggs upp i en familj, är kanske den starkaste plattform som existerar. När vi tre systrar bestämde oss för att driva Clarify tillsammans ville vi ta möjligheten att använda den starka grunden till något gott och givande även för andra människor. Vi ville också fortsätta att utveckla och utmana vår värdegrund, nu tillsammans med våra medarbetare, för att kunna skapa ett kreativt, sunt och välmående bolag.

Tillsammans, med alla de medarbetare vi haft förmånen att arbeta med på Clarify sedan start, har vi identifierat fyra ord som beskriver det vi står för, det vi vill arbeta mot och det vi identifierar oss med, i allt vi gör. Dessa fyra ord är Clarifys gemensamma värdegrund och rotar sig djupt ned i vårt familjeband. Vi tre systrar har en tro på att vårt starka systerskap ger en unik drivkraft och skapar en otroligt god energi för de som inspireras av syskonkärlek och familjebolag. Vi önskar dela med oss av det fantastiska stöd vi har av varandra till alla våra medarbetare och utifrån det kunna skapa unika samarbeten tillsammans med våra kunder, kandidater och konsulter. Kanske är det viktigare nu än någonsin med systerskap, i en tid där gemenskap behövs för starka samarbeten?

Vi tror oss kunna se att bolag med starka och tydliga värderingar blir mer och mer framgångsrika, kanske på grund av att vi vill att våra egna värderingar går hand i hand med dem vi samarbetar med? Vi tror även att ett bolags kultur präglas av sina värderingar, oavsett om de finns uttalade eller ej.

Clarifys värdeord finns i allra högsta grad uttalade och vårt första ord vi presenterar är MODIGA, vilket ni kan läsa om i nästa veckas blogginlägg.