Var ambitiös och jobba hårt – men glöm inte bort den sociala biten. Så slår du dig lättast in på en ny arbetsplats, enligt arbetslivsforskaren Samuel West. Precis så försöker praktikanten Cicilia Traband arbeta.

Bra rekommendationer, fast anställning och uppskattning – att som ny vilja lyckas på arbetsplatsen kan ha många motiv. Men vägen dit är kanske inte alltid helt självklar.

Cicilia Traband utbildar sig till arkivarie vid Stockholms universitet och är nu praktikant på Södermalms stadsdelsförvaltning.

– Överlag är det hemskt att vara ny på en arbetsplats, men det beror ju också på hur man är som person. Det gäller att försöka hälsa på så många som möjligt och få en bra kontakt, men det tar tid, säger hon.

Cicilia Traband beskriver sina första dagar som tumultartade eftersom hon på förhand inte visste vad som krävdes av henne. Men hon fick snabbt bra hjälp, och en vecka senare trivs hon mycket bra på arbetsplatsen.

– Man försöker vara så trevlig man kan mot alla, men det är en balansgång mellan att arbeta bra och att lära känna folk, säger hon.

Samuel West håller med om att balansen är viktig. Han är forskare inom organisationspsykologi vid Lunds universitet, och enligt honom är arbetsprestationen ungefär lika central som den sociala biten.

– För att klara sina arbetsuppgifter behöver man ofta ha en god relation till sina kolleger, därför kan det vara bra att försöka lära känna dem direkt. Men å andra sidan, om man bara pratar och aldrig riktigt jobbar, kommer man troligtvis inte att få fortsätta på arbetsplatsen, säger han.

Som han ser det kan det vara bra att inleda lågt, för att sedan stegvis ta mer plats.

– Är du ny på arbetsplatsen kommer många att titta på dig, du kommer bli extra observerad under en tid framöver. Stämplas du som festnisse eller skitsnackare kommer du att ha den stämpeln länge, även om du fått den på helt felaktiga grunder. Därför måste jag nog, tyvärr, rekommendera lite försiktighet i början.

Enligt Samuel West har människor rent genetiskt en stor känsla för en rättvis tillvaro. Att gå hem tidigare eller fika längre än andra är alltså inte populärt. Det är inte heller särskilt bra att försöka imponera alldeles för mycket.

Han påpekar än en gång vikten av medelvägen.

– Är du osocial kan du försöka vara mer social, är du väldigt social kan det vara bra att dämpa sig lite under den första perioden. När du väl är på plats och mer etablerad kan du börja visa din mer vardagliga sida, säger han.

Cicilia Traband ser sin praktik­period mest som en chans att lära sig yrket och hon frågar om sådant hon inte vet. Trots det kan hon förstå om vissa känner prestationsångest.

– I början kände jag att ”nu måste jag vara superduktig och visa allt jag kan”, men sedan kände jag att det var bättre att faktiskt vara ärlig och fråga om jag inte förstår. Mina handledare har visat mig mycket förståelse, så det har gått bra, säger hon.

Expertens bästa råd

Så etablerar du dig på arbetsplatsen, enligt forskaren Samuel West:

– Var nyfiken på dina kolleger, ställ frågor.
– Bjud på dig själv och ditt privatliv, men var inte för intim.
– Var försiktig med kritik av arbetsplatsen.
– Försök prata med dina kolleger från början, men var försiktig med att ta över.
– Försök att prioritera arbetsuppgifterna lika mycket som den sociala biten. Ställs du vid ett vägval mellan att vara social eller visa att du är ambitiös, välj då att vara social. Men försök i möjligaste mån att prioritera båda delarna lika mycket.
– Undvik att prata illa om chefer och kolleger. Det kanske kan verka som ett sätt att skapa band mellan dig och andra, men du kan aldrig veta vilka allianser som finns på arbetsplatsen.
– Gör inte mer jobb än du ska när det gäller själva arbetsuppgifterna. Annars riskerar du att få mer jobb än du klarar av längre fram.

Källa: http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar-1/tufft-att-vara-ny-pa-jobbet-sa-gor-du-for-att-smalta-in/