Sara Paulsson, Senior Consultant på Clarify, delar sina reflektioner kring hur AI påverkar kundernas behov och vilka kompetenser som blir allt viktigare i takt med att ekonomifunktioner förändras. Hon ger också sin syn på vad som kännetecknar konsulter som snabbt bygger förtroende och skapar värde.

Vad ser du fram emot under de kommande månaderna på Clarify?
Jag ser fram emot att jobba ihop oss ännu mer som team. Vi är flera nya och jag ser fram emot nya samarbeten internt och hur vi ska använda våra respektive styrkor för att bli ett ännu bättre lag och team. Ser även fram emot att vår styrka internt ska synas ännu mer utåt och nya möten med kunder, kandidater och konsulter.

Utifrån din roll, vilka frågor eller trender tycker du är mest aktuella eller förändringsdrivande just nu?
Hur vi som företag kan optimera våra processer genom att använda AI på rätt sätt är superspännande. Det är även spännande att följa hur företagens behov på kundsidan kommer att förändras i och med att AI tar större plats och vilka utmaningar det för med sig.

Vad tror du kommer vara den mest efterfrågade kompetensen inom ekonomi- och finansbranschen framåt?
Allt mer sköts automatiskt och då behövs personer som har ett kritiskt öga och ser och förstår var fel kan uppstå. Detta kan vara aktuellt både i roller inom kund- och leverantörsreskontra där små fel kan få konsekvenser, men även på högre nivå där arbetet innebär att producera material som är och blir verksamhetstyrande. Även roller som kan ta fram en framåtriktad ekonomifunktion. Det börjar redan på CFO-nivå med att identifiera vilken typ av ekonomifunktion man vill driva. En silo-funktion känns passé, och vikten av att vara verksamhetsnära och proaktiv med analys gentemot verksamheten ligger i tiden.

Vilka arbetssätt eller beteenden har du sett fungera bäst för konsulter som snabbt bygger förtroende och skapar värde hos kunden?
Öppenhet och flexibilitet! Det är viktigt att komma in med ett tomt blad och lyssna in behovet. Prestigelöshet och inte ha för höga krav på vad man ska och inte ska göra. Konsulter som hugger i på alla plan känns uppskattat, men även konsulter som vågar utmana och kommer med nya tankar och idéer som lyfter ekonomifunktionen.