Headhunting och search blir ett allt vanligare sätt att hitta relevanta kandidater till en roll. Ska headhunters och rekryterare kunna hitta den som passar bäst för en viss position behöver de aktivt leta efter de bästa kandidaterna. Den vanligaste plattformen för det letandet är LinkedIn. Här delar vår search-expert Victor med sig av sina bästa tips för hur du ska kunna bli hittad och headhuntad. Det finns flera bra knep för hur du ökar din synlighet.

Därför är nyckelord så viktiga i din LinkedIn-profil

Victor Edin jobbar med headhunting och research på Clarify. För att hitta den bäst lämpade personen för varje uppdrag läser han på noga om kundföretaget vi ska hjälpa, bland annat om rollen, området, särskilda kompetenser, regelverk och system. Utifrån den researchen tar Victor sedan fram relevanta nyckelord för att söka efter lämpliga kandidater. Då är LinkedIn den plattform han använder sig av främst.

”LinkedIn är det bästa, mest relevanta verktyg för mig som arbetar med headhunting”, säger Victor, ”Det är användarvänligt och fullt av relevanta yrkespersoner som kanske inte aktivt letar jobb men som går att hitta och kontakta.”

Genom att ange relevanta nyckelord, kopplade till rollen han ska tillsätta, kan han snabbare searcha fram ett urval av LinkedIn-användare vars profiler matchar tjänsten eller uppdraget. Med definierade söktermer går det att snäva av sökandet ytterligare, till exempel att personerna har jobbat på ett visst företag eller tagit examen ett visst år. LinkedIns algoritm premierar de kandidater som uppfyller sökkraven.

Du som aktivt söker jobb, eller är nyfiken på vilka andra karriärvägar som finns där ute, kan dra stor nytta av att bättre förstå hur LinkedIns algoritm fungerar och hur du kan använda dig av sökord för att enklare bli upptäckt. Det finns flera saker du kan göra i din profil som ökar dina chanser att både komma med och att ranka högt i de här sökningarna.

Så optimerar du din profil för att komma med i sökningarna och bli headhuntad

Det är just nyckelorden som spelar roll för att hittas av sökalgoritmen, och på så sätt enklare bli upptäckt av rekryterare. Din profil består av olika avsnitt där du kan lägga in sökorden för att bli upptäckt i sökningarna. Enligt Victor är avsnittet ”Om” det ställe där du främst bör använda dem.

”Skriv en sammanfattning om dina hittills ackumulerade kompetenser och erfarenheter. Här har du möjlighet att gå in i detalj, vilket är något som vi headhunters gillar. Du kan till exempel ta upp regelverk och system, samt detaljer kring dina kompetenser. De här detaljerna ger dig en möjlighet att få in fler nyckelord i din profil, och därmed öka möjligheten för att få fler träffar. Utgå från vilka typer av roller du är intresserad av, och vilka kompetenser du har som är relevanta för dessa roller.”

Victors kanske viktigaste tips är att komma ihåg att algoritmen inte bara tittar på de relevanta nyckelorden, utan även på hur sannolikt det är att du kommer att svara om en rekryterare kontaktar dig.

”Svara alla som kontaktar dig om ett jobb, oavsett om det är intressant för dig eller inte. Algoritmen prioriterar de som sannolikt kommer att svara framför de som inte gör det, så det är ett sätt för dig att komma högre upp i sökningarna.”

7 tips får rekryteraren att hitta din LinkedIn-profil

Victor har fler tips för hur du kan använda din LinkedIn-profil för att lättare bli hittad av headhunters och fånga deras intresse. Här är en checklista för dig som vill optimera din LinkedIn-profil:

1. Är du osäker på vilka nyckelord du ska använda?

Titta på jobbannonser för de jobb du är sugen på och de nyckelord som används i dem. Stämmer de nyckelorden in på dig? Använd dem då i din profil och väv in dem i texten. Headhunters kommer att använda dem som söktermer och då kommer du upp i deras sökningar.

2. Tänk på relevansen  

Det är okej om avsnittet ”Om” är långt, men gör det läsvänligt och håll det relevant. Undvik att berätta ditt livs historia. Vill du använda dig av beskrivande begrepp som ”driven” eller ”passionerad”, demonstrera då hur de egenskaperna används i ditt arbete och knyt dem till din kompetens. Lägg till relevanta kompetenser för de roller du har haft under avsnittet ”Kompetenser”.

3. Vilka är dina ambitioner framåt?

Ha gärna med ett stycke eller en mening om dina ambitioner framåt och våga ta upp ditt nästa steg i karriären. Det är något headhunters vill se mer av. Det är även ett sätt att få in nyckelord på ett naturligt sätt.

4. Var noga med tidsperioderna! 

Skriv in datum och år under avsnittet med erfarenheter för att undvika glapp i din karriär. Livet kan komma emellan och det händer att vi i perioder inte är aktiva på arbetsmarknaden. Försök ändå i den mån det går att undvika glapp.

5. Aktivitet ökar chanserna att synas

Att driva trafik till din profil ökar dina chanser att bli upptäckt. Utöka ditt nätverk, till exempel genom att importera din kontaktlista från mejlen. Hör headhunters och rekryterare av sig? Lägg till dem! Då ökar chansen att de hör av sig igen även om det inte blev något resultat den här gången. Var aktiv genom att tagga, skriva, dela och gilla inlägg så sprider du också din profil och ökar dina chanser att bli sedd.

6. Kan kollegor eller samarbetspartners ge dig en rekommendation?

Försök att få in rekommendationer, det stärker det du presenterar i din profil.

7. Profilbilden är viktigt för att göra ett gott första intryck

Du behöver inte ta i för att få till en bra profilbild, men det är trots allt ett första intryck. Se gärna ut som du skulle ha gjort på en intervju.

Vill du veta mer om hur du blir headhuntad, eller hur det är att arbeta som konsult. Kontakta oss på Clarify så berättar vi gärna mer!